لزوم پیشگیری از وقوع جرم در ابعاد فرهنگی، آموزشی و امنیتی

ارسال شده توسط ادمین در 24 مهر 1393 ساعت 23:10:16

لزوم پیشگیری از وقوع جرم در ابعاد فرهنگی، آموزشی و امنیتی

 معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان در تشریح عملکرد این معاونت در شش ماه نخست سال ۱۳۹۳ گفت: در این مدت به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای نشست‌های تخصصی با مدیران شرکت‌های بیمه استان برگزار شده‌است.

حمید خالقی اظهار کرد: به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم و با هدف بهره‌مندی صحیح و کاربردی از ظرفیت شرکت‌های بیمه، ۳ جلسه با این مدیران تشکیل شد تا از این طریق راهکارهای پیشگیری از بروز تصادف ارایه و بررسی شوند.

 بررسی راهکارهای پیشگیری از تولید موادمخدر صنعتی

وی برگزاری نشست تخصصی با موضوع ارایه و بررسی راهکارهای پیشگیری از سرقت منازل و خودرو را هم از دیگر جلسه‌های مهم این معاونت برشمرد و افزود: این جلسه‌ها با حضور قضات دادگستری، فرماندهان انتظامی، مسئولان وضعی و امنیتی استانداری بر پا شد.

همچنین نشستی تخصصی با موضوع ارایه و بررسی راهکارهای کاهش و پیشگیری از تولید و توزیع موادمخدر صنعتی با حضور قضات دادگستری، مسئولان شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و فرماندهان انتظامی برگزار شد و ابعاد مختلف این موضوع مورد واکاوی قرار گرفت.  وی درباره فعالیت‌های این بخش در حوزه پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی در مدارس نیز تصریح کرد: به این منظور نشست تخصصی با حضور مدیرکل و ۳۰ نفر از مسئولان آموزش و پرورش استان، پیرامون برنامه‌ریزی و هماهنگی در خصوص شیوه برگزاری کارگاه‌های تربیت مدرس پیشگیری رشد مدار و همچنین تبادل نظر در خصوص طراحی و مدیریت فعالیت‌های آموزشی- فرهنگی به شکل اختصاصی و عمومی بر پا شد.

 بررسی احکام و قوانین با حضور کار‌شناسان

این مقام قضایی استان کرمان در ادامه سخنانش در خصوص تسریع در رسیدگی، صدور و اجرای احکام و تقویت و اثربخشی احکام اظهار کرد: برای تحقق این موارد نیز جلسه‌های مختلف تخصصی با قضات برجسته دادسرای عمومی و انقلاب و دادگاه انقلاب داشتیم. همچنین قوانین مجلس شورای اسلامی در خصوص دخانیات و معاملات اموال دولتی هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  خالقی درباره اقدام‌های این معاونت در زمینه پیشگیری از اثرات مخرب استفاده از ماهواره خاطرنشان کرد: در این زمینه نشست هم‌اندیشی با مسئولان و برنامه‌سازان صدا و سیمای مرکز کرمان برگزار شد. برای بهره‌مندی صحیح و کاربردی از هنر با هدف پیشگیری از وقوع جرم با مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اساتید و متخصصان مرتبط هماهنگی‌های لازم انجام شده‌است. تعامل با فرمانداری و مسئولان در شهرستان‌های مختلف با محوریت برنامه‌ریزی و هماهنگی در زمینه بهره‌مندی صحیح و بهینه از ظرفیت دستگاه‌های اجرایی هم با هدف پیشگیری از وقوع جرم صورت گرفته‌است. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تصویب ۴۷ مصوبه را حاصل برگزاری ۴ جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در این ۶ ماه عنوان کرد.

 حمایت از طرح‌های پژوهشی

خالقی در بخشی دیگر از سخنانش، حمایت از پژوهش‌های کاربردی را از دیگر برنامه‌های این بخش از دادگستری کل استان کرمان خواند و افزود: برای این منظور جلسه‌های کارگروه علمی و پژوهشی با حضور مستمر قضات برجسته، اعضای هیات علمی دانشگاه و معاون آموزش و پژوهش استانداری برگزار شده‌است. وی ادامه داد: در این زمینه از جمله اقدام‌های شاخص این کارگروه می‌توان به تعیین اولویت‌های جرایم (سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین و تهدید، حمل و نگهداری مواد مخدر) و آسیب‌های استان(مطالبه مهریه، مطالبه طلب، تأمین خواسته، طلاق به درخواست زوجه، تلاق توافقی) با هدف مشخص کردن موضوع‌های پژوهشی و حمایت از طرح‌های پژوهشی اشاره کرد. این مقام مسئول درباره اقدام‌های این بخش طی شش ماه نخست امسال نیز یادآور شد: برای بررسی همه جانبه پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی با بیش از ۱۰ نهاد همکاری می‌شود. در همین زمینه با هدف توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره کاهش طلاق، کمیته تخصصی مراکز مشاوره، ساماندهی و نظارت بر عملکرد بیش از ۲۰ مرکز مشاوره راه‌اندازی شده‌است. در این زمینه آموزش‌های پیشگیرانه به ۲ هزار و ۵۳۶ نفر در کرمان و ۴ هزار نفر در شهرستان‌های استان ارایه شد و افراد در شرف ازدواج در طرح آموزش مهارت‌های زندگی شرکت کردند.

 تدوین کتاب دانستنی‌های حقوقی

خالقی در ادامه این گفت‏وگو درباره ارایه آموزش‌های پیشگیرانه به روحانیان شهرستان کرمان هم گفت: در این زمینه طی سال گذشته ۲۵۰ نفر از این افراد، ۱۰۰ نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید باهنر و ۸۰ نفر از فرماندهان بسیج و بسیجیان، همچنین مسئولان حلقه‌های صالحین توسط قضات مجرب و برجسته دادگستری آموزش دیدند.  وی تهیه و تدوین کتاب دانستنی‌های حقوقی(کیفری) پیرامون جرایم و آسیب‌های مهم و اولویتی استان، تهیه‏ و‏تدوین کتاب دانستنی‌های حقوقی و مهارت‌های زندگی پیرامون مسایل خانواده و چاپ و توزیع ۵ هزار و ۴۰۰ جلد از کتابچه اسرار خانوده پایدار را از دیگر فعالیت‌های این معاونت در ۶ ماه نخست امسال عنوان کرد. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان تهیه و تنظیم مطالب و پیام‌های پیشگیرانه در خصوص موضوع‌ها و مسایل اولویتی از جمله نگهداری و خرید اسلحه و مهمات غیرمجاز، خرید و فروش متادون، تخریب اموال عمومی و اطلاع‌رسانی عمومی از طریق نهادهای ذیربط را نیز از دیگر اقدام‌های انجام شده برشمرد.

روزنامه حمایت

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080